Uncategorized

Hvilken sosial plattform burde du velge å annonsere deg på?

I dette innlegget skal jeg skrive litt om hvilke digitale plattformer det kanskje lønner seg for deg å benytte seg av i din markedsføring. Man har utallige muligheter når det kommer til hvilket segment i markedet du ønsker å treffe. Hvilken sosial plattform burde du velge å markedsføre deg på?

Snapchat

Snapchat har i likhet med de andre sosiale plattformene jeg skal ta for meg annonsemuligheter. Snapchat har hele 2 713 000 profiler registrert i Norge og av disse er det 44% av Norges befolkning som bruker appen daglig. Dette sier noe om de enorme potensialene sosiale medier har i dagens samfunn og hva det kan utgjøre for deg og din bedrift om dere velger korrekt strategi og plattform å markedsføre dere på. Den største delen av brukerne til Snapchat er yngre mennesker. Å annonsere for billigere gressklippere på et medium med mest unge brukere er nok ikke den lureste markedsstrategien. Jeg ser selv at når jeg får ads på snapchat så dreier det seg om reklame for de yngre. Klær, tannbleking og diverse ungdomslige aktiviteter er bare noen få av de reklamene jeg ser daglig. Generelt ting som går på utseende eller aktiviteter som ungdom bedriver er en stor del av markedsføringen på disse plattformene. Selv om jeg vet at reklame er skreddersydd for hver og en person, og at jeg ikke får de samme reklamene som mine foreldre så vil det kanskje være mer lønnsomt for bedrifter med “voksne” tjenester eller produkter å benytte seg av for eksempel facebook.

Snapchat feil? Dagens problemer og driftstatus | Downdetector

Tiktok

I likhet med snapchat så har denne sosiale plattformen store deler unge brukere. Dette gjør at annonsene ofte dreier seg om å treffe de unge. Tiktok er også en musikk app og jeg har lagt merke til at det er veldig populært for artister å reklamere for nye album og låter. Og dette treffer derfor grupper som man kan tro at allerede interesserer seg for dette.

Tiktok ned? Aktuelle problemer og strømbrudd | Downdetector

Facebook

Facebook er det i dag 3 506 000 brukere. Dette tilsvarer 83% av Norges befolkning. Da kan du potensielt nå ut til en stor del av befolkningen. Dette sier bare litt om mulighetene du da har for å markedsføre deg på denne sosiale plattformen. Facebook er i ulikhet med de to over en plattform med flere eldre brukere enn unge. Det vil derfor være muligheter for å reklamere for ting som kanskje gjerne treffer de eldre segmentene bedre. Som for eksempel salg på gressklippere hos Jernia. Det vil treffe interessen til mange flere brukere på Facebook enn det vil på Tiktok og Snapchat.

Facebook – logg deg inn eller registrer deg

Instagram

Instagram har hele 2 556 000 brukere i Norge. 36% av disse bruker appen daglig. Insta ads er vell noe av det jeg personlig ser mest av i løpet av en dag. Jeg som mange andre unge bruker insta utrolig mye og swiper derfor forbi mange titalls ads på en dag. Hvilke typer ads er dette?

Instagram - Nettrafikk.no

Leave a Reply

Your email address will not be published.